Om några veckor lämnar vi ett decennium bakom oss, med vad många anser, stora misslyckanden utifrån ett hållbart perspektiv. Allt fler kurvor peakar – fossil energi, råvarutillgångar, butiker, klimat mm.

Många funderar på vart vi är på väg och hur vi ska ställa om till en mer hållbar framtid. Vad kommer människor att värdera och prioritera och hur ska näringslivet möta en förändrad konsumtion?

Kairos Futures framtidsstudie som släpptes i okt 2019 menar att det är på väg att hända något stort med miljöfrågorna i västvärldens överflödssamhällen. Framtidsrapporten pekar ut sex tydliga konsumentgrupper som driver utvecklingen mot en mer hållbar konsumtion:

Giftfria och hälsomedvetna

För denna grupp är ett hälsosamt liv den viktigaste drivkraften. De engagerar sig i miljöfrågor som inkluderar ämnen och kemikalier som kan bidra till negativa effekter för hälsan.

Livsförenklare

Går mot ett enklare och långsammare liv med färre grejer och mer tid till att ta hand om sig själv och sina relationer. Det materiella som ändå behövs får gärna vara egenodlat eller hempysslat i goda vänners lag. Back to basics!

Trediga kreatörer

Till skillnad från Livsförenklarna använder de trendmedvetna kreatörerna ekologi och hållbarhet som ingrediens när de bygger en cool stil. De är stolta över att återbruka, återvinna och ser det som en del av sin image.

Teknikoptimister

Tekniska lösningar, snarare än utsläppsminimering idag. De tror starkt att ny innovativ teknik kommer lösa klimatfrågan.

Medvetna familjen

Familjen som politisk enhet i kampen för en hållbar värld. De har fokus på de stora miljöbovarna, vill fostra barnen till miljökämpar och samhällsmedborgare och tänker på de framtida generationerna.

Unga aktivister
Ser klimatfrågan som den viktigaste av alla frågor, som måste hanteras såväl på individnivå som på samhällsnivå. Politiska demonstrationer kombineras med att mäta sitt eget klimatavtryck. De vill vända sin egen utsläppskurva samtidigt som man trycker på för en seriös klimatpolitik.

Bröllopsbruket är hållbarhetsaktör inom bröllopsbranschen och är näst intill ensamma i sitt slag att driva hållbarhetsfrågan framåt i bröllopsbranschen.
Kedjan startades 2018 och tack vare konsumentens starka drivkraft kring hållbara val, har Bröllopsbruket blivit en stor aktör och erbjuder numer moderiktiga second hand bröllopsklänningar i 4 städer i Sverige.

”Att bröllopsdagen inte ska prägla sina egna värderingar finns inte på kartan nu för tiden. En hållbar livsstil går inte blint förbi någon idag och det är för många en självklarhet att även bröllopsdagen ska präglas av detta. Hållbar konsumtion är här för att stanna och vi är glada och tacksamma att kunna hjälpa blivande brudar att agera mer hållbart kring sitt val av bröllopsklänning”, säger Frida Enslöw – grundare av Bröllopsbruket.

Mer om hållbarhet

Slowflowers: trenden som gör ditt bröllop mer hållbart

Slowflowers: trenden som gör ditt bröllop mer hållbart

Vill du att dina bröllopsblommor ska vara något mer än bara vackra dekorationer? Då är det dags att bekanta dig med slowflowers – en blomfilosofi som kombinerar hållbarhet, säsongskänsla och omtanke, utan att kompromissa med skönheten. Här berättar vi vad slowflowers...

läs mer
Att sälja bröllopsklänning – Så gör du | Läs vår guide

Att sälja bröllopsklänning – Så gör du | Läs vår guide

Funderar du på att sälja bröllopsklänning? Hur går det till i praktiken? I det här inlägget guidar vi dig genom processen, ger tips och visar olika sätt att sälja – oavsett om du vill göra det på egen hand eller få hjälp av en aktör som Bröllopsbruket. Efter månader...

läs mer
Så planerar du en hållbar smekmånad

Så planerar du en hållbar smekmånad

Efter att ha sagt "ja", väntar er smekmånad – en chans för er att fira er kärlek i en romantisk miljö. Men i dagens klimatmedvetna värld vill många par också tänka på sitt avtryck på planeten när de planerar sin smekmånad. Att resa hållbart betyder inte att...

läs mer
Vi stöttar Kvinna till Kvinna

Vi stöttar Kvinna till Kvinna

Internationella kvinnodagen är här och vi på Bröllopsbruket brinner extra mycket för att uppmärksamma organisationer som på olika sätt arbetar med kvinnor och flickors rättigheter. I år har vi valt att donera 20% av alla intäkter i vår webshop under hela helgen 8-10...

läs mer
Sveriges Second Hand Profil 2024

Sveriges Second Hand Profil 2024

Fotograf: Minna Ýr JóhannsdóttirVarje år utser Erikshjälpen Sveriges Second Hand Profil och år 2024 är det coola Sara Wimmercranz som får ta emot utmärkelsen."Jag sa till Prins Daniel att jag hittat byxorna i ett soprum" År 2022 gick Sara ut med sitt nyårslöfte: Jag...

läs mer

Vi intervjuade Plattnormen | Breastcancer awareness month

I samband med Breastcancer awareness month tog vår marknadskoordinator Annah kontakt med Plattnormen för att ta reda på mer om normer och acceptans vid bröstreducering efter cancerbesked.Vilka är Plattnormen och vad gör ni för något? MATLIDA BERÄTTAR: Vi är en...

läs mer
PHOTOSHOOT | Röda sten

PHOTOSHOOT | Röda sten

Kärleken har inga gränser! Det var ledorden för den fantastiska färgsprakande bröllopsfotograferingen vid Röda Sten, i Göteborg. Ett gäng kvinnliga kreatörer träffades för att hylla gränsöverskridande kärlek och ge hopp om en ljusare framtid. Brudparen som gifter sig...

läs mer
Wedding Story: Sofia & Viktor

Wedding Story: Sofia & Viktor

Ett intimt, oväntat och fantastiskt bröllop på underbara Löttorp, Öland. Det var så Sofia och Viktor skulle minnas tillbaka på sin bröllopsdag som ägde rum 29 augusti 2020. Som med mycket annat i livet blir inte allt som man tänkt och planerat. Risken är extra stor...

läs mer