Sälj din klänning hos oss

Frågor och svar

Prissättning - Vilken prismodell ska jag välja?

När du säljer din brudklänning hos oss har du två prissättningsmodeller att välja mellan. Här förklarar vi hur det fungerar

50% av försäljningspriset

Med denna modell får du ett marknadsmässigt pris för din brudklänning. Bröllopsbruket har som ambition att sälja din klänning till ett så bra pris som möjligt. Tack vare marknadsföring, vårt showroom och personlig provhjälp kan vi ta emot en stor mängd spekulanter som din brudklänning exponeras för. Därför kan vi undvika den annars starkt präglande prisdump som råder bland second hand brudklänningar. Vi har god erfarenhet av hur vi ska prissätta just din klänning och hur efterfrågan ser ut.

Fastpris

Med denna modell kan du säkra att du erhåller ett visst belopp för brudklänningen. Kanske känner du att det inte är värt att sälja klänningen om du inte får en viss summa. Det är dock viktigt att tänka på att oavsett hur vacker eller bra skick din brudklänning är i, så är andrahandsvärdet på brudklänningar alltid lägre. Att anlita Bröllopsbrukets säljtjänst innebär också att båda parter ska gynnas av affären, vilket också är värt att tänka in när du formulerar ditt fasta pris. Vi har mycket god erfarenhet kring vilka klänningar, modeller och storlekar där efterfrågan är stor, och förbehåller oss rätter att avstå förfrågan där vi inte bedömer det fasta priset som rimligt för en gynnsam försäljning.

Hur exponeras min brudklänning?

I våra showroom är vi måna om att låta varje brudklänning få ta sin plats och inte hänga för trångt. Vi säkerställer att din kläning presenteras i den staden där efterfrågan är som störst på just den modellen eller storleken som du lämnar in.
Eftersom brudklänningar oftast är skapade på så sätt att de genom enkel sömnad kan anpassas efter figur, uppmanar vi våra kunder att prova klänningar även från andra storleksintervall än vad de är vana vid. 
Vi utmanar även våra kunder att prova brudklänningar som de ursprungligen inte hade tänkt sig eller trodde passade dem. Din brudklänning kommer därför att exponeras och presenteras för en stor mängd kunder där både storlek och preferenser kan skilja sig från den typiska målgruppen för din klänning. 

När får jag betalt?

Vi ger våra kunder 3 dagars öppet köp. När denna period är förbi kommer vi kontakta dig med besked om att vi har sålt din klänning och informera dig om det belopp du ska erhålla. Berodende på efterfrågan, storlek och modell säljs brudklänningarna med olika intervall, 80% av våra brudklänningar säljs inom 8 veckor.

Hur får jag betalt?

Vi betalar dig genom en bankkontoöverföring. Därför ber vi dig i samband med att du beställer fraktpåse eller bokar tid för inlämning att även uppge ditt bankkonto nummer.

Vad händer om min klänning inte blir såld?

När vi tar emot din brudklänning beviljar vi att den exponeras kostnadsfritt i vårt showroom i 6 månader. Om brudklänningen inte har blivit såld under denna perioden kontaktar vi dig för att överlämna den till dig igen. Om du har skickat in brudklänningen med vår fraktpåse, kan du beställa en returfraktpåse. Om du har beställt kemtvätt eller reparation av klänningen genom oss debiterar vi dig för dessa kostnader innan klänningen skickas tillbaka till dig.

Min klänning är inte tvättad - vem ordnar kemtvätt?

När du fyller i vårt säljformulär kan du ange om du har haft din brudklänning på kemtvätt eller ej. Om den inte är kemtvättad kan vi ombesörja detta till självkostnadspris à 800 kr. Vi debiterar inget extra för tjänsten, utan drar endast av den faktiska kostnaden för kemtvätt från försäljningspriset som du erhåller. Vi har en upphandlad partner på kemtvätt och fördelaktiga priser, som gynnar dig som vill att vi ombesröjer kemtvätten. Skulle din brudklänning mot förmodan inte bli såld hos oss, debiterar vi dig för kemtvätten innan du får tillbaka klänningen.

Min klänning är trasig, kan jag sälja den ändå?
Bröllopsbruket samarbetar med en duktig sömmerska som är specialiserad på brudklänningar. De flesta mindre defekter går därför att reparera, men detta måste naturligtvis bedömas från fall till fall. I vårt säljformulär anger du vilken typ av defekt din bruklänning har, och kompletterar din förfrågan med bilder på skadan. Vi kan då bedöma om brudklänningen är i reparerbart skick. Kostnaden för reparation av klänningen drar vi av från försäljningsbeloppet. Skulle en klänning med uppenbar defekt anlända till oss, förbehåller vi oss rätten att returnera den till dig med mottagarfrakt.
Inlämning / Inskick av brudklänning
Hur fungerar förfrankerad fraktpåse?

Om du inte har möjlighet att komma med brudklänningen till vårt showroom kan du beställa en förfrankerad fraktpåse. När du har skickat in din säljförfrågan till oss och har valt detta alternativet, kommer du att få en e-post med vårt swishnummer. Du betalar 149 kr och får kort därefter hem en rymlig fraktpåse där adressetiketten är fäst. Du packar brudklänningen ihop med medföljande säljavtal och lämnar enkelt in den till närmsta postombud.

Jag vill komma med brudklänningen till ert showroom

Om du önskar lämna in brudklänningen till vårt showroom så anger du detta i säljförfrågan. När vi gjort bedömningen att vi kan ta emot klänningen kommer vi att kontakta dig med förslag på inlämningstid. Om tiden inte skulle fungera för dig kommer vi överens om en ny tid.

Drop-in

Under våra öppningstider finns vi på plats i vårt showroom. Vi är dock måna om att finnas till för våra kunder som provar brudklänningar, och beroende på hur många kunder vi har så kan du behöva vänta en stund om du anländer oanmäld med din brudklänning. Vi behöver tillsammans titta igenom klänningen och skriva ett säljavtal, därför vill vi ha tid för detta, och rekommenderar därför att du skickar en säljförfrågan.

Säljavtal
När vi har godkänt din förfrågan om att sälja din brudklänning ingår vi ett säljavtal.
Där framgår datum för exponering, huruvida det behövs sömnad eller kemtvätt för att göra klänningen säljduglig och vilket prissättningsmodell vi ska använda.
Säljavtalet får du till din e-post och behöver inte signeras. I samband med att du skickar in säljförfrågan till oss godkänner du våra säljvillkor som ligger till grund i avtalet.
Säljvillkor
Våra säljvillkor hittar du här
Tar ni emot tillbehör & accessoarer?

Vi tar emot slöjor, underkjol och midjeband. Dessa tillebehör försöker vi att sälja komplett ihop med din brudklänning. Om accessoaren säljs separat erhåller du 50% av försäljningspriset. 

 

 

 

.

 

 

.

Köp din klänning hos oss

Frågor och svar

Har jag öppet köp på min klänning?
När du köper brudklänning hos oss har du 3 dagars öppet köp. Inköpsdagen räknas som dag 1. Detta ger dig möjlighet att prova klänningen hemma i lugn och ro. Kontakta oss om du ångrar ditt köp, så kommer vi överens om en tid som du kan komma tillbaka med den.
Hur får jag återbetalning om jag ångrar mitt köp?
Vi gör en insättning till ditt bankkonto om du ångrar ditt köp.
Kan jag ta med mig vänner till provningen?
Självklart. Vi har inrett vårt showroom så att vännerna får plats.
Är klänningarna hos er hela och rena?
Vi är måna om att ha klänningar i nyskick i vårt showroom. Alla brudklänningar är därför kemtvättade. Om det skulle finnas någon defekt på klänningen är vi mycket noga med att upplysa om det.