Yes to the dress

YES TO THE PLANET

VÄRLDENS FÖRSTA KLIMATKOMPENSERADE BRÖLLOPSKLÄNNINGAR

Med vår unika kollektion har vi på ett ansvarsfullt sätt flätat ihop hållbarhet och tidlös design med målet att minska vårt ekologiska fotavtryck och samtidigt maximera vårt sociala ansvar som en av de största aktörerna på svensk bröllopsmarknad.

YES TO THE PLANET

V I S I O N
De magiska orden i jakten på brudklänning är Yes to the Dress!
Vi tweakar detta, med anspelning på det magiska i att ha bestämt sig.
I dubbel bemärkelse säger vi YES!
Till klänningen och till planeten.
Kollektionens namn är Yes to the Planet™

Med vår unika kollektion har vi på ett ansvarsfullt sätt flätat ihop hållbarhet och tidlös design med målet att minska vårt ekologiska fotavtryck och samtidigt maximera vårt sociala ansvar som en av de största aktörerna på svensk bröllopsmarknad.
D E T A I L S
Anökan om varumärkesskydd är registrerad
Hashtaggen #yestotheplanet är ledig* på instagram och kommer  användas i hög utsträckning av såväl Bröllopsbruket som av Bröllopsbrukets kunder och arrangörer av event.
*Endast 1 st inlägg existerar på hashtaggen 

OM KOLLEKTIONEN – klimatkompenserad & inkluderande

V I S I O N
Vi lanserar den första klimatkompenserade kollektionen i världen! Vår position är ledande inom hållbarhet i bröllopsbranschen – nu vill vi ytterligare flytta fram positionerna inom hållbarhet och brudmode.
Inkludering är vår ledstjärna. Vår kollektion ska därför ha ett av marknadens bredaste storleksintervall. En hyllning till den fantastiska sanningen att ingen kvinna är den andra lik.
Hela vår vision bygger på återbruk och slow fashion.
Återbuket spelar därför en central roll redan i tidigt skede i framtagandet av kollektionen och genomsyrar både materialval och design.
D E T A I L S
Kollektionen är designad i storlekar från 32 och hela vägen upp till strl. 58
Varje klänning klimatkompenseras. Med hjälp av Tricorona Climate Partner AB har Bröllopsbruket kartlagt hela kedjan; råmaterial, tillverkningsprocess, produktionsenergi och transport. Det totala kolavtrycket för varje enskild klänning klimatkompenseras.
Med noga utvalda material och en tidlös och gångbar design möjliggör vi för återbruk och att klänningen kan återinföras i det cirkulära systemet. 

MÅLGRUPP & INFLUENCER

Den nya generationens brudklänning ska bäras av den nya generationens kvinnor.
Dessa kvinnor är vår målgrupp, de har hållbarhet och jämställdhet i sina gener. De tar plats. De väcker känslor. De är modiga. De tänker framtid.
Kollektionens front figur och huvudpersonen i vårt film- och bildmaterial är en kvinna som vår målgrupp kan relatera till och som brinner för de värderingar som vår målgrupp bryr sig om.
Bröllopsbrukets målgrupp finns i hela Sverige tack vare vår onlinehandel. Störst etablering har vi i storstäderna där våra fysiska showrooms finns; Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Linköping.

BILDSPRÅK, SCENOGRAFI & STORYBOARD

V I S I O N
Vår film är inte mainstream och vad man förväntar sig av en bröllopsreklam. Vår film handlar om det större budskapet och vårt starka statement som ligger bakom kollektionen.
Vi illustrerar naturens mäktighet och hur den är så mycket större än dig. Genom det grå och råa vädret sliter naturen i dig och gör sig påmind. Vi upplever en tyst symbios mellan vår huvudperson och naturen. De mörka färgerna i naturen kontrasteras mot den vita klänningen hon bär.
Vår huvudperson rör sig mot en höjd / klippavsats. Där frigör hon sig, blir ett med naturen vilket visualiseras i ett hängivande vrål.  Det uttömmande vrålet symboliserar att frigöra sig från invanda mönster, stå upp för sina väderingar och att hänge sig naturens kall.
Därefter fylls vår huvudperson av ny kraft, vi ser hennes styrka när vi får ögonkontakt med henne och ett svagt, beslutsamt leende träder fram. Hon har tagit ställning. I nästa scen ser vi henne göra det kraftfulla statement: #yestotheplanet
Likt en rebell på barrikaderna visar vår huvudfigur detta statement med ett stort plakat och en ’nu kör vi’ attityd som med huvudpersonens starka ansiktsuttryck förmedlas rakt in i kameran.
Huvudpersonens kroppspråk, orädsla och starka beslutsamhet leder tittarens tankar till starten på en revolution.
Vi ger den traditionella orgeln en ny, fräsch dimension. Filmmusiken är något dramatisk, stark och orgelmusiken fångas upp i beatet. Orgelns klang ger tynd åt scenerna i filmen och för tankarna till vigsel och  bröllop.
D E T A I L S
Vår huvudperson är ensam i film och foto, bara hon och naturen. Drönarperspektiv zoomar ut/upp och tydliggör naturens vidd och storslagenhet.
Ett frigörande vrål och armar som slås ut, hon ger sig själv till naturen, blir ett med den. Vrålet hörs inte i ljud, men visualiseras så att det ändå går genom rutan.
Filmen avslutas med att vår huvudperson starkt och med båda händerna håller ett stort plakat som visar vårt statement; #yestotheplanet.

 

Filmen består av 6 scener
1) Vi ser huvudpersonen komma gående i den kalla naturen [Klänning 1]
2) Vi kommer närmare huvudpersonen och fångar hur hon berör naturen och vi sveper över klänningen [Klänning 2]
3) Huvudpersonen går ut mot en klippsats. Drönare zoomar ut/upp och illustrerar hur ensam hon är med naturen  [Klänning 3]
4) Det frigörande vrålet. Drönare rör sig långsamt 180 grader framför henne [Klänning 4]
5) Hon landar efter vrålet. Hennes ansiktsuttryck utstrålar att beslutet är taget, en smygande beslutsamhet ger uttryck i hennes ansikte. [Klänning 5]
6) Med ett bestämt kroppspråk och uttryck som illustrerar styrka och pondus ser vi henne med starka armar hålla upp det stora plakatet, som lyder #yestotheplanet. Vi ser henne i helfigur.  [Klänning 6]
AVSLUT
Filmtekniken varvar mellan slowmo och uppsnabbat för att skapa ytterligare tryck och effekt i filmen.
Fotografering sker förslagsvis inte separat utan i samband med filmning i de 6 olika scenerna
Fotoproducent: Urvalsprocess på börjad
Plats: Urvalsprocess påbörjad

LANSERING

V I S I O N
Vi tänker på lanseringen som lika kraftfull som startskottet på en revolution. Vår huvudperson står längst fram på barrikaden och är med vrålet och statement-plakatet startskottet till ”rörelsen”. På Bröllopsbrukets sociala kanaler ser vi vårt starka statement gå som en löpeld, där kvinna efter kvinna som bestämt sig för en klänning ur kollektionen posar med miniatyrer av huvudpersonens plakat – med vårt statement #yestotheplanet

 

D E T A I L S
Film- och bildmaterial kommer att användas på Bröllopsbrukets egna kanaler, youtube, instagram, facebook, pinterest, hemsida och e-handel.
Film- och bildmaterial avses användas på mässevent och modeshow digitalt och i print. Rådande pandemi avgör dock om detta blir aktuellt.
Bröllopsbruket har för avsikt att frekvent använda hashtaggen #yestotheplanet i framtida marknadsföring och events
Bröllopsbruket arbetar vidare med statement på plakat genom löpande fotografering av kunder som köper klänning från kollektionen. De plåtas i butiken ihop med en miniatyr av plakatet från filmen.
Bröllopsbruket har för avsikt att skapa medialt utrymme för att ytterligare sprida vårt starka statement och öka intresset för vår kollektion
Materialet används under hela säljperioden för kampanjen. Marknadens efterfrågan styr längden av säljperiod. Estimat 1,5 år
Hashtaggen #yestotheplanet är ledig* på instagram och kommer användas i hög utsträckning av såväl Bröllopsbruket som av Bröllopsbrukets kunder och arrangörer av event
*Endast 1 st inlägg existerar på hashtaggen 

DESIGNERN BAKOM  #YESTOTHEPLANET

Designern bakom Yes to the Planet är den välrenommerade Esther Franke
Esther har under många år arbetat som klänningsdesigner med fokus på skräddarsydda kreationer till blivande brudar.
Esther Frankes studio vid anrika Nääs Fabriker, med utsikt över skog och sjö har varit grogrund till inspiration till kollektionen, som andas medvetenhet, tidlöshet och kvalitet.
Esthers ord: ”Att få sätta designen till världens första klimatkompenserade brudkollektion ihop med Bröllopsbrukets har varit slående och jag vågar påstå att detta är det bästa och roligaste jag gjort!”

ANBUDSUNDERLAG

Influencer samarbetet innebär följande åtaganden:

 

  • Gestalta Bröllopsbrukets ovan nämnda huvudperson i film och foto.
  • Inprovning av klänningar och briefing 3h – sker i Stockholm
  • Film & fotografering 1 st heldag
  • 2 st inlägg på influencerns instagram fördelat på 1 st under Q1 och 1 st under Q2. Dessa inlägg hashtaggas #yestotheplanet och #brollopsbruket
    Bild/foto innehållet i dessa inlägg sker i samråd med Bröllopsbruket
  • 1 st videohälsning från influencer till kund.  Dvs en ”Grattis till din klänning…” hälsning. Ca 20 sekunder. Inget manus eller krav på location eller filmkvalitet ställes.
    Denna film kommer Bröllopsbruket genom ett personligt e-mail distribuera till de kvinnor som köper en klänning från kollektionen.

Bröllopsbruket täcker kostnader för:
  • Resekostnader och ev. logi
  • Stylist – Egen stylist kan medtagas, vilken Bröllopsbruket täcker kostnader för, inklusive resa och ev. logi. Alternativt anordnar Bröllopsbruket stylist.

 

Offert skickas till info@brollopsbruket.se senast 2020-09-18

TIDSPLAN

OKTOBER

Kontraktsskrivning Influencer / Bröllopsbruket

NOVEMBER

Inprovning & brief

DECEMBER

Filminspelning & Fotografering

JANUARI

Lansering & marknadsföring

FEBRUARI

Säljstart i butiker och e-handel

Detaljerad tidsplan godkännes av båda parter i samband med kontraktsskrivning